|
Oferta edukacyjna |
|
I. OŚRODEK
EDUKACYJNY W CHYRZYNIE (SIEDZIBA DYREKCJI PARKU) |
|

W ośrodku znajdują się: sala dydaktyczna (konferencyjna), sala
ćwiczeń (na 20 osób), laboratorium. Są one doskonale wyposażone w
sprzęt audiowizualny i laboratoryjny.
W trakcie zajęć uczestnicy mają do dyspozycji m.in.: 20 mikroskopów,
20 binokularów, lornetki, lunety, atlasy roślin i zwierząt, sprzęt
do analizy wody itp.
W siedzibie Parku można także uzyskać informacje turystyczne oraz
zakupić wydawnictwa dotyczące Parku.
Dodatkowe atrakcje obok budynku:
•
ścieżka dydaktyczna:
"Przyrodniczy Ogród Zmysłów"
•
ścieżka dydaktyczna "Mokradła"
•
oszklona wieża widokowa
•
zabytkowa pompownia wody
•
zagospodarowane miejsce na ognisko
●
mechaniczno-biologiczna oczyszczalnia ścieków
II. SALKA
EDUKACYJNA W WITNICY
( ul. Świerczewskiego 4 – budynek dawnego przedszkola)
Atrakcje w salce:
•
gry i zabawy edukacyjne np.: tablica dźwiękowa „Jaki to
ptak?”, tablica „Poznaj ryby
naszych wód”
•
makieta przedstawiająca sposób zalewania okolic ujścia Warty
•
akwarium z pospolitymi gatunkami bezkręgowców wodnych
•
stała ekspozycja zdjęć Ewy i Przemysława Szymońskich pt.: „Z
naszych wędrówek po
wale przeciwpowodziowym”
•
ekspozycje czasowe (patrz aktualności),
•
dodatkowe wyposażenie: 20 rowerów (wypożyczane tylko dla grup
biorących udział w
zajęciach dydaktycznych)
|
|
 |
|
OFERTA DLA
SZKÓŁ
NA ROK SZKOLNY 2009/2010 |
Park Narodowy "Ujście Warty"
zaprasza dzieci i młodzież
na "Spotkania z przyrodą"
|
CO
MOŻEMY ZAPROPONOWAĆ?
Prezentację multimedialną pt. Walory przyrodnicze Parku Narodowego
"Ujście Warty"- 45 min.
Wycieczki, zajęcia w terenie:
1.„Ptasim
szlakiem."
Nauka praktycznego rozpoznawania ptaków.
Przystosowania ptaków do środowiska. Czas: 2-3 godz.
2.„Śladami bobrów.” Biologia i ślady bobrów (tamy, nory, zgryzy, żeremia) oraz
innych zwierząt. Bezkręgowce wodne. Czas: 2,5-3 godz.
3.„Na
dwóch kółkach przez Polder Północny.”
Historia
i przyroda nadwarciańskich rozlewisk - zajęcia na rowerach. Czas:
5-6 godz.
4.„Mokradła.”
Rola
terenów podmokłych w przyrodzie, gospodarce, kulturze i sztuce.
Czas: 1,5-2 godz.
**
5.„Przyrodniczy
Ogród Zmysłów.”
Interaktywne zabawy i zadania.
Czas: 1-2 godz.
**
**
Istnieje możliwość samodzielnego prowadzenia zajęć
przez nauczycieli dzięki przewodnikowi zawierającemu propozycje gier
i zadań.
Zajęcia
terenowo-laboratoryjne. Czas: 2-4 godz.
1.Poznajemy ptaki. Przystosowania do środowiska. Analiza wypluwek.
Wiek:
10-19 lat.
2.Migracje ptaków. Przyczyny ptasich wędrówek. Dlaczego obrączkuje się
ptaki? Wiek: 11-19 lat.
3.Ptaki szponiaste.
Biologia ptaków
szponiastych, przystosowania do życia.
Wiek: 10-15 lat.
4.Do czego są nam potrzebne mokradła?
Światowe zasoby wody. Znaczenie terenów podmokłych.
Skutki regulacji rzek. Wiek: 10-15
lat.
5.Do czego potrzebny jest nam park narodowy? Formy ochrony
przyrody w Polsce z uwzględnieniem parków narodowych.
Wiek: 10-15 lat
6.Badanie wody. Analiza jakości wody przy pomocy prostych metod
fizyko-chemicznych. Porównywanie jakości wody pochodzącej z różnych
źródeł. Wiek: 14-19 lat.
7.Bezkręgowce
wodne jako bioindykatory jakości wody. Rozpoznawanie
głównych jednostek systematycznych. Wiek: 10-19 lat.
8.Drzewa i krzewy.
Rozpoznawanie pospolitych gatunków. Znaczenie drzew w przyrodzie.
Drzewa użytkowe.
Wiek: 10-15 lat.
9.Na ścieżkach owadów pożytecznych.
Rola pszczół w
przyrodzie. Pszczelarstwo jako tradycja. Wykonywanie świec z
wosku. Wiek: 8-10 lat.
10.Spotkania z ekologią.
Ćwiczenia i zabawy dotyczące podstawowych pojęć i procesów
ekologicznych. Wiek: 13-16 lat.
11.Polubić płazy. Rozwój płazów i przystosowania do
środowiska. Odróżnianie niektórych gatunków płazów i ich głosów.
Wiek: 8-12 lat.
12.Rośliny wodne. Rozpoznawanie pospolitych gatunków. Strefowy układ
roślin biocenozy wodnej. Rośliny jako wskaźniki jakości
wody. Wiek: 13-19 lat.
13.Zima roślin i zwierząt.
Sposoby przetrwania
zimy. Ślady zwierząt (tropy, ślady żerowania itp.). Wiek: 10-16 lat.
14.Gleba. Skład i właściwości gleby. Porównywanie różnych rodzajów
gleb. Organizmy glebowe i ich rola w ekosystemie, w tym w
rozkładzie różnego rodzaju śmieci. Wiek: 10-16 lat.
14.Co
to jest pogoda?. Poznawanie elementów
pogody oraz podstawowych przyrządów pomiarowych używanych w
meteorologii. Wiek: 10-11 lat.

Ponadto proponujemy dla najmłodszych ( I-III klasa):
1.Sposoby poznawania przyrody.
Poznanie podstawowego sprzętu do obserwacji (lornetki, lunety,
binokulary, mikroskopy)
2.Ratujmy skowronki. Skutki procesu wypalania łąk.
Wiek: 8-10 lat.
3.Co żyje w wodzie? Badanie i poznanie pospolitych
roślin i zwierząt żyjących w wodzie.
|
PRZYKŁADOWE PROPOZYCJE ZAJĘĆ |
Pobyt 1-dniowy
Wariant I
Prelekcja, wejście na wieżę widokową, skorzystanie z
„Przyrodniczego
Ogrodu Zmysłów”, wycieczka na ścieżkę
„Ptasim Szlakiem”, ognisko.
Czas:. 5-6 godz.; liczba osób: do 40
Wariant II
Prelekcja, wejście na wieżę widokową, skorzystanie z
„Przyrodniczego
Ogrodu Zmysłów”, zajęcia np.
"Co żyje w wodzie", ognisko. Czas:
5-5,5 godz.; liczba osób: 20
Wariant III
Prelekcja, wejście na wieżę widokową, zajęcia np.„Poznajemy ptaki”,
ognisko. Czas: 5-5,5 godz.; liczba osób: 20
Wariant IV
Prelekcja, wejście na wieżę widokową, skorzystanie z
„Przyrodniczego
Ogrodu Zmysłów”, zajęcia np. „Chemiczne oznaczanie jakości wody”,
ognisko. Czas:5,5 -6 godz.; liczba osób: 20
Wariant V
Wejście na wieżę widokową, skorzystanie z
„Przyrodniczego Ogródu Zmysłów”.
Czas 1,5-2
godz.; liczba osób: 20
Wariant VI
Zwiedzanie salki edukacyjnej w Witnicy, zajęcia w terenie „Śladami
bobrów".* Czas: 4 godz.; liczba osób: 20
Wariant VII
Zwiedzanie salki edukacyjnej w Witnicy, wycieczka rowerowa po
ścieżce
„Na dwóch kółkach przez Polder Północny”* .
Czas: 5 godz.; liczba osób: 20
Wariant VIII
Zwiedzanie salki edukacyjnej w Witnicy, wycieczka rowerowa lub
piesza połączona
z obserwacją ptaków.*Czas: 5 godz.; liczba osób: 20
Wariant IX
Zwiedzanie salki edukacyjnej w Witnicy, zajęcia np. „Na ścieżkach
zmysłów”*. Czas: 4 godz.; liczba osób: 20
Uwaga!!!
W wariancie II, III, IV i V istnieje możliwość przyjechania z większą
grupą dzieci (40 osób). Wówczas grupa jest dzielona na dwie
podgrupy, a zajęcia prowadzone w systemie zmianowym.
*- Zajęcia prowadzone w salce edukacyjnej w Witnicy.
|
Praktyczne informacje:
Uczestnicy zajęć powinni posiadać buty terenowe, kurtki
przeciwdeszczowe, ciepłe ubranie (Park znajduje się na terenie
otwartym – wieje!)
W przypadku zajęć w terenie: "Mokradła" oraz "Śladami bobrów", a
także zajęć tematycznych związanych z obserwacją ptaków, konieczny własny
środek lokomocji.
Istnieje możliwość organizacji kilkudniowych warsztatów
ekologicznych.
Dla zainteresowanych przygotowujemy indywidualny program zajęć wraz
z kalkulacją kosztów. Informacji udzielamy telefonicznie.
Zajęcia dydaktyczne są
odpłatne.
|
Zgłoszenia zajęć i wycieczek można dokonywać telefonicznie: (095) 752
40 26
|
CENNIK WYBRANYCH
USŁUG
1. Prelekcja z pokazem slajdów; zajęcia w
salach ćwiczeń
50 zł/godz.
2. Zajęcia w terenie; wycieczka; zajęcia w salce w Witnicy
34 zł/godz.
3. Udostępnienie "Przyrodniczego Ogrodu Zmysłów" i wieży
widokowej 1,10 zł/osobę
4. Wstęp do salki edukacyjnej w Witnicy
1,10 zł/osobę
5. Korzystanie z paleniska ( 1-2
godz.)
20 zł
6. Opłata za materiały do wyrobu świec z wosku pszczelego
(w przypadku zamówienia zajęć "Na
ścieżkach owadów pożytecznych") 0,50
zł/osobę
(podano tylko ceny dla grup szkolnych i akademickich, ceny z
pozycji 1 i 2 obowiązują w dni robocze)
|

JAK DO NAS DOJECHAĆ? |

|
|
Ścieżki przyrodnicze |
|
|
1.
PTASIM
SZLAKIEM |
|
Ścieżka przyrodnicza „Ptasim
szlakiem” prowadzi betonową drogą przez jedne
z najbardziej atrakcyjnych w Parku terenów
lęgowych ptaków, dlatego też najlepszym terminem korzystania ze
ścieżki jest okres wiosenny.
Na trasie umieszczono 5 tablic informacyjnych, wiatę z ławkami,
czatownię obserwacyjną, platformę widokową. Wybierając się na ścieżkę warto zaopatrzyć
się w lornetkę, lunetę, atlas ptaków jak również w wydany w
formie książeczki przewodnik po ścieżce
(w jęz. polskim i niemieckim).
|
 |
Ø Długość
trasy - około 2 km, czas przejścia: 2-3 godziny. Powrót tą samą
drogą.
Ø Jest
to ścieżka piesza lub rowerowa. Turyści zmotoryzowani mogą
zaparkować samochody na parkingu, znajdującym się na początku trasy.
Ø Optymalny
termin korzystania ze ścieżki: kwiecień - czerwiec.
Ø Ponieważ
poziom wody w tej części Parku podlega znacznym wahaniom, betonowa
droga czasowo może być zalana wodą i niedostępna (głównie w okresie
zimowym i wczesną wiosną). W przypadku długo utrzymującego się
zalewu, trasa może być niedostępna również w kwietniu, a nawet w
maju. Na okres zimowy tablice informacyjne są demontowane.
Ø
Dojazd: w Słońsku dojeżdżamy do ronda, a dalej
kierujemy się zgodnie ze wskazaniami drogowskazów o treści "Do
ścieżki przyrodniczej "Ptasim Szlakiem".
Dojeżdżamy do tzw. Betonki gdzie znajduje się początek ścieżki (patrz
mapa)
Ø
Planujące pobyt na
ścieżce grupy zorganizowane,
liczące powyżej 20 osób prosimy o wcześniejsze telefoniczne
zgłaszanie pobytu na terenie Parku, pod nr tel. 095 7524026.
|
|
Przykładowe atrakcje przyrodnicze, które można zobaczyć na trasie
ścieżki: |
|
• obserwacje
rzadkich lub zagrożonych wyginięciem gatunków ptaków, do których
należą m.in.: ohar, ostrygojad, rycyk, bielik, rożeniec, krakwa; |
•
różnorodność sposobów poruszania się i żerowania ptaków
wodno-błotnych; |
• dymorfizm
płciowy kaczek - upierzenie godowe kaczorów; |
• zachowania
godowe: m.in. zaloty perkozów, tokowiska batalionów; |
• życie
w kolonii mew i rybitw, obrona grupowa, gniazdowanie zespołowe kilku
gatunków ptaków; |
• drapieżne
ptaki terenów podmokłych (np. bieliki, błotniaki stawowe); |
• wodzenie
młodych przez czajki, ohary, gęsi; |
• strategie
obrony lęgu u ptaków gniazdujących na terenach otwartych. |
|
2. PRZYRODNICZY
OGRÓD ZMYSŁÓW
|
|
„Ogród” składa się z
kilkunastu punktów przystankowych. Większość z nich została zaprojektowane w
formie interaktywnych zabaw.
|
Ø
lokalizacja:
przy siedzibie dyrekcji Parku w Chyrzynie.
Ø
powierzchnia: około 0,5 ha.
Ø
dostępny
przewodnik po ścieżce.
|
Wydany przez nas
przewodnik po ścieżce "Przyrodniczy Ogród Zmysłów" zawiera
informacje, oraz 44 zadania i zabawy edukacyjne, które umożliwiają
nauczycielom przeprowadzenie w "Ogrodzie" ciekawych lekcji.
Zaproponowane w przewodniku zadania są opracowane głównie dla dzieci
ze starszych klas szkoły podstawowej (klasy (IV-VI) oraz dla
młodzieży gimnazjalnej. Nauczyciele znajda tu też propozycje dla
grup przedszkolnych i młodszych klas szkół podstawowych. Dzięki
temu, każdy z nauczycieli odwiedzających nasz Park, może
samodzielnie przeprowadzić lekcje w "Ogrodzie", nie korzystając z
odpłatnych zajęć oferowanych przez Park. Chętnych do skorzystania z
tej formy edukacji w Parku prosimy jednak o wcześniejsze
telefoniczne zgłaszanie pobytu na ścieżce, pod nr tel. 095 7524026.
|
Przystanki:
|
„Ogródek Zmysłów”-
można tutaj poznać bogactwo zapachów i form świata roślin . Przez
środek Ogrodu jest przekopany tunel, aby odwiedzający z bliskiej
odległości mógł powąchać, dotknąć lub posmakować posadzone tutaj
rośliny.
„Ogród motyli”-
zasadzono tutaj rośliny, których kwiaty przywabiają
motyle.
„Jaka to ryba?”- zabawa polegająca na rozpoznawaniu ryb żyjących w
okolicznych
wodach.
„Zgadnij kotku, co jest w środku”-
rozpoznawaniu przedmiotów przy pomocy dotyku.
„Ścieżka Zmysłów”-
spacer z zamkniętymi
oczami po ścieżkach wyłożonych różnymi materiałami.
„Budki lęgowe ptaków” -
prezentacja różnych
typów skrzynek lęgowych dla ptaków.
„I
ty
zostań Indianinem”- rozpoznawanie tropów występujących w
Parku ptaków i ssaków.
„Orła cień”-
na tym przystanku można porównać rozpiętość własnych ramion do
rozpiętości skrzydeł bielika.
„Sukcesja” - „poletko doświadczalne”, na którym można obserwować i
badać zjawisko sukcesji ekologicznej na łąkach. Fragment łąki został
podzielony na 5 powierzchni, które są koszone z różną
częstotliwością.
„Jaki to ptak?”- rozpoznawanie ptasich sylwetek na podstawie makiet.
„Odgłosy przyrody”- przy pomocy prostych
przyrządów, można tu naśladować niektóre z odgłosów słyszanych w
przyrodzie.
„Te co skaczą i biegają”- uczestnik tej
zabawy porusza się jak zwierzęta np.: skacze jak wiewiórka
czy wspina się po sieci jak pająk.
„Ścieżka rzeczy dziwnych”- wśród krzewów, traw i drzew
rozmieszczono różne, nietypowe dla takiego miejsca przedmioty.
Należy je odnaleźć.
„Przyrodnicza gra w klasy”- zabawa oparta na bazie popularnej,
dziecięcej gry w klasy. |
|
3.
NA
DWÓCH KÓŁKACH PRZEZ POLDER PÓŁNOCNY |
|
Ø
długość: około 30 km |
Ø
ścieżka
rowerowa |
Ø
na
trasie umieszczono trzy wiaty, w tym dwie na 20 osób |
Ø
dojazd:
od Witnicy drogą w kierunku Lemierzyc (droga do promu) |
Ø
20
przystanków, każdy wyposażony w tablicę informacyjną |
Ø
przy wiatach znajdują się punkty edukacyjne: "Stara Warta", "Śluza",
"Niwka" |
Ø
dostępny przewodnik po ścieżce |
|
Trasa jest bardzo
długa, nawet dla wytrawnych rowerzystów, a na niektórych odcinkach trudna do
pokonania ze względu na charakter podłoża. Dlatego też można wybrać
krótszą wersję ścieżki lub pokonywać tylko wybrane jej odcinki
(patrz mapa) Ścieżka ma charakter przyrodniczo-historyczny.
Planujące pobyt na ścieżce grupy zorganizowane,
liczące powyżej 20 osób prosimy o wcześniejsze telefoniczne
zgłaszanie pobytu na terenie Parku, pod nr tel. 095 7524026. |
Przykładowe
przystanki:
„Długonogie, długodziobe....”
- czyli w jaki sposób rozpoznać czaplę, bociana i żurawia?
„Z historii melioracji” –
historia prac regulacyjnych i melioracyjnych w dolinie dolnej Warty.
„ Ptaki drapieżne”
- rozpoznawanie podstawowych sylwetek ptaków drapieżnych.
„Te, co skaczą i kumkają”
– podstawowe cechy,
przy pomocy których można odróżnić żabę od ropuchy.
„Wielki świat małych zwierząt”
– podstawowe gatunki bezkręgowców żyjących w wodach.
„Śladami zwierząt”
– nauka rozpoznawania kilku podstawowych śladów ssaków.
„Zielona geometria”-
czyli jak odróżnić od siebie: trawy, turzyce i sity?
|
Wybierając się na
ścieżkę można się zaopatrzyć w kieszonkowy przewodnik.
Na ścieżce prowadzone są również zajęcia edukacyjne. Grupy
korzystające z tych zajęć mają do dyspozycji 20 rowerów.
|
|
4. MOKRADŁA |
|
Ø
długość: około 1 km |
Ø
ścieżka
piesza |
Ø
8
przystanków, każdy wyposażony w tablicę informacyjną |
Ø
ścieżka zaczyna się przy siedzibie Parku, w Chyrzynie. Pierwszy
przystanek usytuowany jest na wieży widokowej, drugi w zabytkowej
przepompowni wody
(patrz mapa) |
Ø
na
końcu trasy znajduje się miejsce postojowe |
Ø
dostępny przewodnik po ścieżce |
|
Wydany przez nas
przewodnik po ścieżce "Mokradła" zawiera propozycje 8 zadań do
wykonania na trasie ścieżki. Przy każdym z nich zaznaczone
jest miejsce realizacji zadania, wiek uczestników, czas trwania oraz
pomoce dydaktyczne niezbędne do wykonania ćwiczenia. Dzięki temu,
każdy z nauczycieli odwiedzających nasz Park, może
samodzielnie przeprowadzić lekcje na ścieżce "Mokradła", nie
korzystając z odpłatnych zajęć oferowanych przez Park. Chętnych do
skorzystania z tej formy edukacji w Parku prosimy jednak o
wcześniejsze telefoniczne zgłaszanie pobytu na terenie Parku, pod nr
tel. 095 7524026. |
|
Przystanki:
„Pradolina”
- czyli w jaki sposób powstała pradolina Toruńsko-Eberswaldzka, oraz
jakie jej fragmenty widać z chyrzyńskiej wieży widokowej.
„Historia Chyrzyna i pompowni” -
historia osady Chyrzyno i umiejscowionej tu przepompowni wody.
„Mokradła- zbiorniki wody słodkiej”
- właściwości retencyjne terenów podmokłych i ich znaczenie dla
przyrody i człowieka.
„Bioróżnorodność”
-
bogactwo gatunkowe
na przykładzie Parku Narodowego "Ujście Warty". Po czym poznać
obecność zwierząt na danym terenie? Tropy i inne ślady.
„Skarby z terenów podmokłych”
- o wykorzystaniu roślin i materiałów pochodzących z terenów
podmokłych, w gospodarce i kulturze człowieka.
„Rośliny zbiorników wodnych”
- pospolite rośliny zbiorników wodnych, ich rola w procesie
samooczyszczania wody.
„Ptaki wodne i błotne”-
Park Narodowy "Ujście Warty" jako obszar objęty konwencją RAMSAR
oraz NATURĄ 2000. Opis gatunków ptaków spotykanych w pobliżu
ścieżki.
„Użytkowanie
terenów podmokłych”-
formy użytkowania rekreacyjnego i turystycznego terenów podmokłych
na przykładzie Parku Narodowego "Ujście Warty", oraz wynikające z
tego problemy. |

|
|
|
|
|