STRONA GŁÓWNA | INF. OGÓLNE | AKTUALNOŚCI | EDUKACJA | PRZYRODA | TURYSTYKA | HISTORIA | MAPY | LINKI | KONTAKT

 
 
 
 

Oferta edukacyjna

 

I. OŚRODEK EDUKACYJNY W CHYRZYNIE (SIEDZIBA DYREKCJI PARKU)

 



W ośrodku znajdują się: sala dydaktyczna (konferencyjna), sala ćwiczeń (na 20 osób), laboratorium. Są one doskonale wyposażone w sprzęt audiowizualny i laboratoryjny.
W trakcie zajęć uczestnicy mają do dyspozycji m.in.: 20 mikroskopów, 20 binokularów, lornetki, lunety, atlasy roślin i zwierząt, sprzęt do analizy wody itp.
W siedzibie Parku można także uzyskać informacje turystyczne oraz zakupić wydawnictwa dotyczące Parku.



Dodatkowe atrakcje obok budynku:
• 
ścieżka dydaktyczna: "Przyrodniczy Ogród Zmysłów"
• 
ścieżka dydaktyczna "Mokradła"
•  oszklona wieża widokowa
•  zabytkowa pompownia wody
•  zagospodarowane miejsce na ognisko
  mechaniczno-biologiczna oczyszczalnia ścieków




II. SALKA EDUKACYJNA W WITNICY                                         
 ( ul. Świerczewskiego 4 – budynek dawnego przedszkola)




Atrakcje w salce:

•  gry i zabawy edukacyjne np.: tablica dźwiękowa „Jaki to ptak?”, tablica „Poznaj ryby
   naszych wód”
•  makieta przedstawiająca sposób zalewania okolic ujścia Warty
•  akwarium z pospolitymi gatunkami bezkręgowców wodnych
•  stała ekspozycja zdjęć Ewy i Przemysława Szymońskich pt.: „Z naszych wędrówek po
   wale przeciwpowodziowym”
•  ekspozycje czasowe (patrz aktualności),
•  dodatkowe wyposażenie: 20 rowerów (wypożyczane tylko dla grup   biorących   udział   w
   zajęciach dydaktycznych)


 


OFERTA DLA SZKÓŁ
NA ROK SZKOLNY 2009/2010


Park Narodowy "Ujście Warty"
zaprasza dzieci i młodzież
na "Spotkania z przyrodą"
 

CO MOŻEMY ZAPROPONOWAĆ?

Prezentację multimedialną pt. Walory przyrodnicze Parku Narodowego "Ujście Warty"- 45 min.

Wycieczki, zajęcia w terenie
1.„Ptasim szlakiem." Nauka praktycznego rozpoznawania ptaków. Przystosowania ptaków do środowiska. Czas: 2-3 godz.
2.
„Śladami bobrów.” Biologia i ślady bobrów (tamy, nory, zgryzy, żeremia) oraz innych zwierząt. Bezkręgowce wodne. Czas: 2,5-3 godz.
3.
„Na dwóch kółkach przez Polder Północny.” Historia i przyroda nadwarciańskich rozlewisk - zajęcia na rowerach. Czas:  5-6 godz.
4.
Mokradła. Rola terenów podmokłych w przyrodzie, gospodarce, kulturze i sztuce. Czas: 1,5-2 godz. **
5.
„Przyrodniczy Ogród Zmysłów.” Interaktywne zabawy i zadania. Czas: 1-2 godz. **

** Istnieje możliwość samodzielnego prowadzenia zajęć przez nauczycieli dzięki przewodnikowi zawierającemu propozycje gier i zadań.

Zajęcia terenowo-laboratoryjne. Czas: 2-4 godz.
1.
Poznajemy ptaki.
Przystosowania do środowiska. Analiza wypluwek. Wiek: 10-19 lat.
2.
Migracje ptaków
. Przyczyny ptasich wędrówek. Dlaczego obrączkuje się ptaki? Wiek: 11-19 lat.
3.
Ptaki szponiaste.
Biologia ptaków szponiastych, przystosowania do życia. Wiek: 10-15 lat.
4.Do czego są nam potrzebne mokradła?
Światowe zasoby wody. Znaczenie terenów podmokłych. Skutki regulacji rzek. Wiek: 10-15 lat.
5.Do czego potrzebny jest nam park narodowy? Formy ochrony przyrody w Polsce z uwzględnieniem parków narodowych. Wiek: 10-15 lat
6.Badanie wody. Analiza jakości wody przy pomocy prostych metod fizyko-chemicznych. Porównywanie jakości wody pochodzącej z różnych źródeł. Wiek: 14-19 lat.
7.Bezkręgowce wodne jako bioindykatory jakości wody. Rozpoznawanie głównych jednostek systematycznych. Wiek: 10-19 lat.
8.Drzewa i krzewy. 
Rozpoznawanie pospolitych gatunków. Znaczenie drzew w przyrodzie. Drzewa użytkowe. Wiek: 10-15 lat.
9.Na ścieżkach owadów pożytecznych.
Rola pszczół w przyrodzie. Pszczelarstwo jako tradycja. Wykonywanie świec z wosku. Wiek: 8-10 lat.
10.Spotkania z ekologią. Ćwiczenia i zabawy dotyczące podstawowych pojęć i procesów ekologicznych. Wiek: 13-16 lat.
11.Polubić płazy. Rozwój płazów i przystosowania do środowiska. Odróżnianie niektórych gatunków płazów i ich głosów. Wiek: 8-12 lat.
12.Rośliny wodne. Rozpoznawanie pospolitych gatunków. Strefowy układ roślin biocenozy wodnej. Rośliny jako wskaźniki jakości wody. Wiek: 13-19 lat.
13.Zima roślin i zwierząt. Sposoby przetrwania zimy. Ślady zwierząt (tropy, ślady żerowania itp.). Wiek: 10-16 lat.
14.Gleba. Skład i właściwości gleby. Porównywanie różnych rodzajów gleb. Organizmy glebowe i ich rola w ekosystemie, w tym  w rozkładzie różnego rodzaju śmieci. Wiek: 10-16 lat.
14.Co to jest pogoda?. Poznawanie elementów pogody oraz podstawowych przyrządów pomiarowych używanych w meteorologii. Wiek: 10-11 lat.



Ponadto proponujemy dla najmłodszych ( I-III klasa):

1.Sposoby poznawania przyrody.
Poznanie podstawowego sprzętu do obserwacji (lornetki, lunety, binokulary, mikroskopy)
2.Ratujmy skowronki. Skutki procesu wypalania łąk. Wiek: 8-10 lat.
3.Co żyje w wodzie? Badanie i poznanie pospolitych roślin i zwierząt żyjących w wodzie.
 

PRZYKŁADOWE PROPOZYCJE ZAJĘĆ

Pobyt 1-dniowy

Wariant I

Prelekcja, wejście na wieżę widokową, skorzystanie z
„Przyrodniczego Ogrodu Zmysłów”, wycieczka na ścieżkę „Ptasim Szlakiem”, ognisko. Czas:. 5-6 godz.; liczba osób: do 40
Wariant II

Prelekcja, wejście na wieżę widokową, skorzystanie z
„Przyrodniczego Ogrodu Zmysłów”, zajęcia np. "Co żyje w wodzie", ognisko. Czas: 5-5,5 godz.; liczba osób: 20
Wariant III
Prelekcja, wejście na wieżę widokową, zajęcia np.„Poznajemy ptaki”, ognisko. Czas: 5-5,5 godz.; liczba osób: 20
Wariant IV
 Prelekcja, wejście na wieżę widokową, skorzystanie z „Przyrodniczego Ogrodu Zmysłów”, zajęcia np. „Chemiczne oznaczanie jakości wody”, ognisko. Czas:5,5 -6 godz.; liczba osób: 20
Wariant V
Wejście na wieżę widokową, skorzystanie z  „Przyrodniczego Ogródu Zmysłów”. Czas 1,5-2 godz.; liczba osób: 20
Wariant VI
Zwiedzanie salki edukacyjnej w Witnicy,  zajęcia w terenie „Śladami bobrów".* Czas: 4 godz.; liczba osób: 20
Wariant VII
Zwiedzanie salki edukacyjnej w Witnicy, wycieczka rowerowa po ścieżce „Na dwóch kółkach przez Polder Północny”* . Czas: 5 godz.; liczba osób: 20
Wariant VIII
Zwiedzanie salki edukacyjnej w Witnicy, wycieczka rowerowa lub piesza połączona z obserwacją ptaków.*Czas: 5 godz.; liczba osób: 20                                                                                                     
Wariant IX
Zwiedzanie salki edukacyjnej w Witnicy, zajęcia np. „Na ścieżkach zmysłów”*. Czas:  4 godz.; liczba osób: 20

Uwaga!!!
W wariancie II, III, IV i V istnieje możliwość przyjechania z większą grupą dzieci (40 osób). Wówczas grupa jest dzielona na dwie podgrupy, a zajęcia prowadzone w systemie zmianowym.
*- Zajęcia prowadzone w salce edukacyjnej w Witnicy.

 

Praktyczne informacje:
Uczestnicy zajęć powinni posiadać buty terenowe, kurtki przeciwdeszczowe, ciepłe ubranie (Park znajduje się na terenie otwartym – wieje!)
W przypadku zajęć w terenie: "Mokradła" oraz "Śladami bobrów", a także zajęć tematycznych związanych z obserwacją ptaków, konieczny własny środek lokomocji.
Istnieje możliwość organizacji kilkudniowych warsztatów ekologicznych.
Dla zainteresowanych przygotowujemy indywidualny program zajęć wraz z kalkulacją kosztów. Informacji udzielamy telefonicznie.
Zajęcia dydaktyczne są odpłatne.
 

Zgłoszenia zajęć i wycieczek można dokonywać telefonicznie: (095) 752  40 26
 

CENNIK WYBRANYCH USŁUG

1. Prelekcja z pokazem slajdów; zajęcia w salach ćwiczeń                                                                                        50 zł/godz.
2. Zajęcia w terenie; wycieczka; zajęcia w salce w Witnicy                                                                                        34 zł/godz.
3. Udostępnienie "Przyrodniczego Ogrodu Zmysłów" i wieży widokowej                                                                        1,10 zł/osobę
4. Wstęp do salki edukacyjnej w Witnicy                                                                                                                   1,10 zł/osobę
5. Korzystanie z paleniska   ( 1-2 godz.)                                                                                                                   20 zł
6. Opłata za materiały do wyrobu świec z wosku pszczelego
(w przypadku zamówienia zajęć "Na ścieżkach owadów pożytecznych")    0,50 zł/osobę

(podano tylko ceny dla grup szkolnych i akademickich, ceny  z pozycji 1 i 2 obowiązują w dni robocze)

 






JAK DO NAS DOJECHAĆ?



 

Ścieżki przyrodnicze


 

1. PTASIM SZLAKIEM

 

Ścieżka przyrodnicza „Ptasim szlakiem” prowadzi betonową drogą  przez  jedne  z  najbardziej  atrakcyjnych  w Parku terenów lęgowych ptaków, dlatego też najlepszym terminem korzystania ze ścieżki jest okres wiosenny.
Na  trasie  umieszczono  5  tablic   informacyjnych,  wiatę  z ławkami, czatownię obserwacyjną, platformę widokową. Wybierając się na ścieżkę warto zaopatrzyć się w lornetkę, lunetę, atlas ptaków jak również w wydany  w formie książeczki przewodnik   po   ścieżce  (w jęz. polskim  i niemieckim).
 

Ø      Długość trasy - około 2 km, czas przejścia: 2-3 godziny. Powrót tą samą drogą.
Ø      
Jest to ścieżka piesza lub rowerowa. Turyści zmotoryzowani mogą zaparkować samochody na parkingu, znajdującym się na początku trasy.
Ø
      
Optymalny termin korzystania ze  ścieżki:  kwiecień - czerwiec.
Ø
      
Ponieważ poziom wody w tej części Parku podlega znacznym wahaniom,  betonowa droga czasowo może być  zalana  wodą  i  niedostępna  (głównie  w  okresie  zimowym  i wczesną wiosną). W przypadku długo utrzymującego się zalewu,  trasa  może  być  niedostępna  również  w  kwietniu,  a nawet w maju. Na okres zimowy tablice informacyjne są demontowane.
Ø   Dojazd:  w Słońsku dojeżdżamy do ronda, a dalej kierujemy się zgodnie ze wskazaniami drogowskazów o treści "Do ścieżki przyrodniczej "Ptasim Szlakiem". Dojeżdżamy do tzw. Betonki gdzie znajduje się początek ścieżki (patrz mapa)               
Ø    Planujące pobyt na ścieżce grupy zorganizowane, liczące powyżej  20 osób prosimy o wcześniejsze telefoniczne zgłaszanie pobytu na terenie Parku, pod nr tel. 095 7524026.                               
                                                                                           

Przykładowe atrakcje przyrodnicze, które można zobaczyć na trasie ścieżki:

 

•    obserwacje rzadkich lub zagrożonych wyginięciem gatunków ptaków, do których należą m.in.: ohar, ostrygojad, rycyk, bielik, rożeniec, krakwa;

•     różnorodność sposobów poruszania się i żerowania ptaków wodno-błotnych;

•     dymorfizm płciowy kaczek - upierzenie godowe kaczorów;

•     zachowania godowe: m.in. zaloty perkozów, tokowiska batalionów; 

      życie w kolonii mew i rybitw, obrona grupowa, gniazdowanie zespołowe kilku gatunków ptaków;

      drapieżne ptaki terenów podmokłych (np. bieliki, błotniaki stawowe);

      wodzenie młodych przez czajki, ohary, gęsi;

      strategie obrony lęgu u ptaków gniazdujących na terenach otwartych.

 

2. PRZYRODNICZY OGRÓD ZMYSŁÓW

 
„Ogród” składa się z kilkunastu punktów przystankowych. Większość z nich została zaprojektowane w formie interaktywnych zabaw.
 
Ø  lokalizacja: przy siedzibie dyrekcji Parku w Chyrzynie.
Ø  powierzchnia: około 0,5 ha.
Ø  dostępny przewodnik po ścieżce.
 

Wydany przez nas przewodnik po ścieżce "Przyrodniczy Ogród Zmysłów" zawiera informacje, oraz 44 zadania i zabawy edukacyjne, które umożliwiają nauczycielom przeprowadzenie w "Ogrodzie" ciekawych lekcji. Zaproponowane w przewodniku zadania są opracowane głównie dla dzieci ze starszych klas szkoły podstawowej (klasy (IV-VI) oraz dla młodzieży gimnazjalnej. Nauczyciele znajda tu też propozycje dla grup przedszkolnych i młodszych klas szkół podstawowych. Dzięki temu, każdy z nauczycieli odwiedzających nasz Park,  może samodzielnie przeprowadzić lekcje w "Ogrodzie", nie korzystając z odpłatnych zajęć oferowanych przez Park. Chętnych do skorzystania z tej formy edukacji w Parku prosimy jednak o wcześniejsze telefoniczne zgłaszanie pobytu na ścieżce, pod nr tel. 095 7524026.
 

Przystanki:
 

„Ogródek  Zmysłów”- można tutaj poznać bogactwo zapachów i form świata roślin . Przez środek Ogrodu jest przekopany tunel, aby odwiedzający z bliskiej odległości mógł powąchać, dotknąć lub posmakować posadzone tutaj rośliny.
„Ogród motyli”-
zasadzono tutaj rośliny, których kwiaty przywabiają motyle.
„Jaka to ryba?”-
zabawa polegająca na rozpoznawaniu ryb żyjących w okolicznych wodach.
„Zgadnij kotku, co jest w środku”
- rozpoznawaniu przedmiotów przy pomocy dotyku.
„Ścieżka Zmysłów”-
spacer z zamkniętymi oczami po ścieżkach wyłożonych różnymi materiałami.
„Budki lęgowe ptaków” -
prezentacja różnych typów skrzynek lęgowych dla ptaków.
I ty zostań Indianinem”- rozpoznawanie tropów występujących w Parku ptaków i ssaków.
„Orła cień”
- na tym przystanku można porównać rozpiętość własnych ramion do rozpiętości skrzydeł bielika.
„Sukcesja” -
„poletko doświadczalne”, na którym można obserwować i badać zjawisko sukcesji ekologicznej na łąkach. Fragment łąki został podzielony na 5 powierzchni, które są koszone z różną częstotliwością.
Jaki to ptak?- rozpoznawanie ptasich sylwetek na podstawie makiet.
„Odgłosy przyrody”- przy pomocy prostych przyrządów, można tu naśladować niektóre z odgłosów słyszanych w przyrodzie.
„Te co skaczą i biegają”- uczestnik tej zabawy porusza się jak zwierzęta np.: skacze jak wiewiórka czy wspina się po sieci jak pająk.
„Ścieżka rzeczy dziwnych”-
wśród krzewów, traw i drzew rozmieszczono różne, nietypowe dla takiego miejsca przedmioty. Należy je odnaleźć.
„Przyrodnicza gra w klasy”-
zabawa oparta na bazie popularnej, dziecięcej gry w klasy.

 

3. NA DWÓCH KÓŁKACH PRZEZ POLDER PÓŁNOCNY

 

Ø     długość: około 30 km

Ø     ścieżka rowerowa

Ø     na trasie umieszczono trzy wiaty, w tym dwie na 20 osób

Ø     dojazd: od Witnicy drogą w kierunku Lemierzyc (droga do promu)

Ø     20 przystanków, każdy wyposażony w tablicę informacyjną

Ø     przy wiatach znajdują się punkty edukacyjne: "Stara Warta", "Śluza", "Niwka"

Ø     dostępny przewodnik po ścieżce

 

Trasa jest bardzo długa, nawet dla wytrawnych rowerzystów, a na niektórych odcinkach trudna do pokonania ze względu na charakter podłoża. Dlatego też można wybrać krótszą wersję ścieżki lub pokonywać tylko wybrane jej odcinki (patrz mapa) Ścieżka ma charakter przyrodniczo-historyczny.
Planujące pobyt na ścieżce grupy zorganizowane,
liczące powyżej  20 osób prosimy o wcześniejsze telefoniczne zgłaszanie pobytu na terenie Parku, pod nr tel. 095 7524026.


Przykładowe przystanki:

„Długonogie, długodziobe....” - czyli w jaki sposób rozpoznać czaplę, bociana i żurawia?
„Z historii melioracji” –
historia prac regulacyjnych i melioracyjnych w dolinie dolnej Warty.
„ Ptaki drapieżne”
- rozpoznawanie podstawowych sylwetek ptaków drapieżnych.
„Te, co skaczą i kumkają”
– podstawowe cechy, przy pomocy których można odróżnić żabę od ropuchy.
„Wielki świat małych zwierząt”
– podstawowe gatunki bezkręgowców żyjących w wodach.
„Śladami zwierząt”
– nauka rozpoznawania kilku podstawowych śladów ssaków.
„Zielona geometria”-
czyli jak odróżnić od siebie: trawy, turzyce i sity?
 

Wybierając się na ścieżkę można się zaopatrzyć w kieszonkowy przewodnik.
Na ścieżce prowadzone są również zajęcia edukacyjne. Grupy korzystające z tych zajęć mają do dyspozycji 20 rowerów.

 
4. MOKRADŁA

Ø     długość: około 1 km

Ø     ścieżka piesza

Ø     8 przystanków, każdy wyposażony w tablicę informacyjną

Ø    ścieżka zaczyna się przy siedzibie Parku, w Chyrzynie. Pierwszy przystanek usytuowany jest na wieży widokowej, drugi w zabytkowej przepompowni wody (patrz mapa)

Ø     na końcu trasy znajduje się miejsce postojowe

Ø     dostępny przewodnik po ścieżce

 

Wydany przez nas przewodnik po ścieżce "Mokradła" zawiera propozycje 8 zadań do wykonania na trasie ścieżki.  Przy każdym z nich zaznaczone jest miejsce realizacji zadania, wiek uczestników, czas trwania oraz pomoce dydaktyczne niezbędne do wykonania ćwiczenia. Dzięki temu, każdy z nauczycieli odwiedzających nasz Park,  może samodzielnie przeprowadzić lekcje na ścieżce "Mokradła", nie korzystając z odpłatnych zajęć oferowanych przez Park. Chętnych do skorzystania z tej formy edukacji w Parku prosimy jednak o wcześniejsze telefoniczne zgłaszanie pobytu na terenie Parku, pod nr tel. 095 7524026.

 

Przystanki:

„Pradolina” - czyli w jaki sposób powstała pradolina Toruńsko-Eberswaldzka, oraz jakie jej fragmenty widać z chyrzyńskiej wieży widokowej.
„Historia Chyrzyna i pompowni” -
historia osady Chyrzyno i umiejscowionej tu przepompowni wody.
„Mokradła- zbiorniki wody słodkiej”
- właściwości retencyjne terenów podmokłych i ich znaczenie dla przyrody i człowieka.
„Bioróżnorodność”
- bogactwo gatunkowe na przykładzie Parku Narodowego "Ujście Warty". Po czym poznać obecność zwierząt na danym terenie? Tropy i inne ślady.
„Skarby z terenów podmokłych”
-  o wykorzystaniu roślin i materiałów pochodzących z terenów podmokłych, w gospodarce i kulturze człowieka.
„Rośliny zbiorników wodnych”
- pospolite rośliny zbiorników wodnych, ich rola w procesie samooczyszczania wody.
„Ptaki wodne i błotne”-
Park Narodowy "Ujście Warty" jako obszar objęty konwencją RAMSAR oraz NATURĄ 2000. Opis gatunków ptaków spotykanych w pobliżu ścieżki.
„Użytkowanie terenów podmokłych”- formy użytkowania rekreacyjnego i turystycznego terenów podmokłych na przykładzie Parku Narodowego "Ujście Warty", oraz wynikające z tego problemy.



 
                                
 
     
 

STRONA GŁÓWNA | INF. OGÓLNE | AKTUALNOŚCI | EDUKACJA | PRZYRODA | TURYSTYKA | HISTORIA | MAPY | LINKI | KONTAKT